This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.
Messages - saveli_m
26
« on: November 28, 2005, 14:55:15 PM »
Tuosta hommasta voisit kyllä sitten tehä "how to: turbon vaihto" -artikkelin kuvasarjoineen, vaikka toi ihan perus homma olisikin, aina jollekkin kelpaa ohjeet vaikka pyyhkijänsulan vaihdosta Eikä koskaan haittaa kun voi lukea mitä kaikkea tarvitsee ja mitä ei tehdessään hommaa. Eli digidigidai-kameralla kuvat vaiheista ja pienenpieni selitys mitä tehty ja millä ja miksi. Saveli M
27
« on: July 25, 2005, 21:09:27 PM »
Joo, eihän tossa periaatteessa mitään vikaa tuossa MICCOn setissä esim, mutta nämä mitat offseteistä jne, tarkoittivatkin sellaisia settejä jotka eivät ota korinosiin kiinni millään tavalla vaikka pumput löisi pohjille asti. Älköön kukaan ajatelko tätä em. liian tarkkana, offsetin sopivuushan muuttuu vanneleveyden mukaan ja eri vannevalmistajissa VOI OLLA EROJA muutama milli (esim. täysin saman kokoinen ja mitat omaava vanne käy, toinen toisen valmistajan ei). Yleisesti japanilaisissa autoissa offsetit ovat 40+ jotta pyörä mahtuu mitenkään kiinni ottamatta paikoilleen. Eroavaisuuksia useimmiten on nelivetoisissa ja takavetoisissa isolla moottorilla varustetuissa autoissa joissa offset yleisesti on lähempänä +20...25
Henk.koht olen kokeillut 8x18 et35 jotka eivät sopineet.
28
« on: April 23, 2005, 15:59:10 PM »
29
« on: December 17, 2004, 22:40:28 PM »
Kyllä 17" on todellakin optimi koko kun mennään ajotuntuman ja ajomukavuuden rajoilla, 18":lla toki tuntee heti kun ratista kääntää, mutta tosiaan se ajomukavuus muutakuin vastatehdyllä asvaltilla on jotain ihan muuta. Käytän itse 18", mutta kyllä kokemuksesta ja ammatin puolesta voi sanoa että 17" ovat ne optimit. SE, mihin kannattaa kiinnittää huomiota, ettei osta mitään tsing-tsuangk kikkelis-kokkelis kumeja, vaan kannattaa satsata edes jonkin verran matalaprofiiliseen renkaaseen, ja ostaa ne ei halvimmat mitä löytyy. Huonoilla renkailla onnistuu pilaamaan monia asioita, esim: - Ajomukavuus - Ääni - TURVALLISUUS Totean tähän vielä että älä missään tapauksessa osta pinnattuja renkaita
30
« on: April 28, 2005, 02:23:42 AM »
heh, kysytty jo. vastaus: "$1000-$1200,-" kitttooos, ei kiitos.
31
« on: May 08, 2005, 13:22:41 PM »
Vissiin pyytävät sellaisesta jonkinlaista rahallista tukea jos etsivät käsiinsä kaavat? (minä ainakin pyytäisin jos olisin yrittäjä) Toisaalta jos joku kykenee käymään kyseisessä paikassa niin kysyminen harvemmin maksaa, kellään inspiraatiota toimimaan?
32
« on: November 11, 2004, 22:39:30 PM »
...sikaflexiä?
33
« on: August 24, 2009, 21:40:33 PM »
Juu, kyllä D2 toimii eclissä magiasti, minä ainakin suosittelen moisia vekottimia, ja se säätö on tosiaan ihan asiallinen ja pysyy kuosissaan. Se TUV homma onkin sitten katastusmiehestä kiinni, nuohan ovat TUVin mukaan valmistettuja mutta käsitykseni mukaan eivät hyväksyttyjä, mutta reipas poika hämää saksaa taitamatonta inssiä ihan sata-nolla kun näyttää pinon virallisen näköisiä papereita kannattaa kysellä tuota D2:sta ainakin www.race.fi heeboilta, osaavat varmasti antaa asiallisen kuvauksen tuotteestaan.
34
« on: July 15, 2009, 22:09:40 PM »
Jos madaltaa enemmän kuin sen 30mm, niin ehdottomasti suosittelen jonkinlaista Camber-kittiä autoon, hyvänä esimerkkinä tuo meikäläisen GST joka siis on tontissa, kuten kuvista näkyy, ilman camber kittiä on pyörät aivan kenollaan varmasti n. 3-asteen verran -> EI TOIMI.
Ainakin joillakin alustan valmistajilla on camber kittejä, tai sitten esim tuollainen kun minulla on joka asennetaan ylätukivarren koripulttien tilalle säädettävillä pulteilla (vaikee selittää tarkemmin), mutta tässä meikäläisen ratkaisussa ehdoton miinus on se, että säätäminen on pirun työlästä, esimerkiksi näin: - tarkista camber - nosta auto ylös ja irrota laitteet ja rengas - säädä silmämääräisesti - Hilut takas kiinni ja mittaa uudelleen mihin asettui JOS kohillaan niin hyvä, jos EI niin tee sama uudelleen (..ja uudelleen)
En kylläkään itseasiassa tiedä minkälaisia muita tuohon on saatavilla (esimerkiksi iskarin yläpäähän säätö), kuullut olen esittelijöiltä (edustajilta) mutten nähnyt yhtään :/
35
« on: March 12, 2007, 23:58:19 PM »
Juu, taka-akseli on kiinteä, eli ei säätöjä käytännössä. Etuakseleista voi normi kamppeilla säätää camber ja caster kulmia hyvin vähän, olikohan n.0,5astetta eli kätännössä olematon sekin. Madaltaessa kannattaa hankkia ns. Camber-KIT, joka mahdollistaa suuremman camberin säädön ylätukivarresta. Esim meikäläisen n.60mm madalluksella camber on jotakuinkin 2-3astetta ilman tuota kittiä, joten sanoisin jopa välttämättömäksi hankinnaksi madallettaessa yli 30mm. Joihinkin ja joissakin alustasarjoissa on säädettävä pumpun yläpää joten tälläkin voi vaikuttaa suuresti camberiin ja casteriin. Kannattaa huomioida että camber kitit säätävät siten että alatukivarsi on paikoillaan ja ylätukivarsi siirtää rengasta pystympään, joten joissain tapauksissa saattaa rengas päästä hinkkaamaan lokarin kaareen. Tästä taas selvitään laittamalla ne oikeankokoiset ja sopivalla offsetilla olevat vanteet ja oikean kokoiset renkaat. Jos sekään ei auta niin ei muutakun levittämään autoa Aurauskulmat kyllä säätyy ongelmitta.
36
« on: April 18, 2005, 19:55:45 PM »
Pysyyhän se auki
37
« on: April 08, 2007, 22:20:10 PM »
Ei tuossa ole mitään miksei sopisi, ei muutakun alle vain! Ja JOS se johonkin ottaa, niin iskarin tolppaan mutta sehän hoituu panemalla 3-5mm spacerin väliin
38
« on: March 14, 2007, 20:45:24 PM »
Mulla on nyt varastossa odottamassa 18x8 ET40 vanteet 235/40 nakeilla. Voin ilmottaa sitten että ottaako kiinni vaiko eikö niin onpahan sitte 100% varma että meneekö 2g:hen. Ei tossa mitään oo, menee heittämällä.
39
« on: March 13, 2007, 00:10:55 AM »
Maksimi vannekoko 2g:ssä on 20" ilman minkäänlaisia muutoksia, rengaskokoja löytyy sopivina ainakin 225/30-20 tai jopa 235/30-20.
Isompiin joutuu jo varmasti tekemään muutoksia isolla kädellä ja se rengaskoon löytyminenkään ei tosiaan ole mitään helppoa. Kaippa tuohon leveämpikin menisi pikku työllä mutta tarvitsee kyllä sanoa ettei siinä ole oikeasti enää mitään ideaa/järkeä mielestäni.
Suosittelen kaikkiin, 1g ja 2g autoihin rengaskokoja:
vannekoko - rengaskoko (toimii myös muttei periaatteessa oikea koko)
7 * 16" - 205/55-16 (225/50-16) 7,5-8 * 17" - 225/45-17 (235/45-17) 7,5-8 * 18" - 225/40-18 (235/40-18) 7,5-8 * 19" - 225/35-19 (235/35-19) 7,5-8 * 20" - 225/30-20 (235/30-20)
Suluissa olevat ko'ot voivat joissain tapauksissa tuottaa ongelmia, useimmiten ei. 225-leveälle optimi vanne on 7,5"-leveä, 235:lle optimi on 8".
40
« on: November 20, 2005, 12:23:26 PM »
Se on siinä plakaatissa konepellissä kyllä, tais olla alin niistä, esim mulla oli vissiin 58B jossen väärin muista (voin muistaakkin)
41
« on: January 07, 2007, 21:40:30 PM »
Nyt siis ihan sellainen perusasia näistä vanne koo'oista: Eli vannekoko EI nosta tai laske autoa, sen tekee RENGASkoko Normaalisti kun esim 15" tilalle laitetaan vaikka 17" vanne, pyritään tavallisimmin laittamaan esim 195/65-15 vastaava korkeudeltaan oleva rengas (joten kun renkaat laitetaan vierekkäin, ne ovat mahdollisimman saman korkuiset). esimerkkinä 195/65-15 = 205/55-16 = 225/45-17 = 225/40-18 jne. esim jos em. koosta haluaisi nostaa autoa rengaskokoa muuttamalla 17" vanteella, olisi rengaskoko 235/45-17 tai 225/50-17 jolloin renkaan kehä suurenee. Se, miten paljon se suurenee, on laskettavissa tai on myös olemassa taulukoita joista näkee suhteutetut erot suoraan rengaskokojen kesken. Laillisesti rengaskokoa saa muuttaa suuremmaksi kunhan kehä ei renkaassa muutu yli 5% alkuperäisestä. (yli 5%< jälkeen on tehtävä muutoskatsastus). Tämä laki on voimassa kaikissa pohjoismaissa (Scandinavian rim & tyre organisation) Toki esimerkissä mainituissa vastaavissa ko'oissa on lieviä eroja millimetreinä, mutta pääperiaatteena asia menee niin. Rengasliikkeet auttavat asiassa taatusti, ja jos eivät osaa auttaa niin kannattaa vaihtaa rengasliikettä! Jos aiheesta on kysyttävää, jaan mielelläni ammattitaitoani Kannattaa myös muistaa minkä levyiset vanteet autossa on jotta rengaskokoa voidaan muuttaa siten että uusi rengaskoko on laillinen ja toimiva vanteella. esimerkkinä 18*7,5 kokoiselle vanteelle on aika turha ruveta laittamaan 255/35-18 rengasta jo pelkästään vanteen leveyden takia. Lopuksi vielä aiheeseen liittyviä linkkejä jotka kannattaa silmäillä läpi vaikka tietäisitkin renkaista muutakin kuin että ne ovat (useimmiten) mustia ja pyöreitä * rengaskoko laskin: http://www.rochfordtyres.co.uk/tyrecalc.asp* rengasmerkinnöistä: http://www.michelin.fi/fi/auto/auto_cons_bib_com_lir_pne.jsp* rengaspaineista: http://www.michelin.fi/fi/auto/auto_cons_bib_press.jsp* rengaskoon muutoksien seurauksia: http://www.michelin.fi/fi/auto/auto_cons_bib_perf_quot.jspToivottavasti näistä oli hyötyä 8-)
42
« on: March 30, 2006, 11:24:38 AM »
nii justiinsa, se on meikälläkin menny murot sekasin vissiin lautasella
43
« on: March 29, 2006, 22:53:26 PM »
Pakko sanoa muutama sana, eli siis 95-96 malleissa on kaikissa se "pidempi" lamppu, pitäisi selvitä rekisteriotteen siitä koodista (D30 esim meikäläisen -96 GS tai esim D32 tämä toinen -99 GST).
jokatapauksessa: * 95-96 Pyöreämpi ja leveämpi umpio * 97-99 mallissa siis tuo tylppä malli.
44
« on: June 05, 2005, 15:19:29 PM »
Eclipseen menee vanteet ILMAN mitään modifikaatioita 15-20-tuumaisena, kunhan pitää rengasleveyden max-235. - Yli 8" leveää vannetta ei kannata laittaa, ja esim 8*18 vanteelle voi laittaa 235/40-18 tai 225/40-18. Kyllä siihen sopii tuo 225/30-20:kin jos vaan vanne löytyy 7-8-tuumaa leveänä ja offsetti yleisesti vanteissa 40-45 välillä. - Seuraavassa listassa periaatteelliset rengaskoot mitä suositellaan käytettäväksi eclipsessä vm.90-99 (15"-18"): * 205/60-15 (orig.) * 205/55-16 * 225/45-17, 235/45-17, 205/50-17 (myös 215/45-17 käy -> hieman mittarivirhettä) * 225/40-18, 235/40-18 -huomioitavaa on se, että täysin optimi rengas on (suluissa rengasleveys jonka voi laittaa vaikkei optimi koko vanteelle olekkaan, voi näyttää aika kummalliselta laittaa esim laittaa 225/45-17 7"-vanteelle ): 7"-vanne > 205 (195, 215) 7,5"-vanne > 215, 225 (205, 235) 8"-vanne > 235 (215, 225, 245) ..Ja eiväthän nämä koot ole kirkossa kuulutettuja, kyllä sinne muutakin sopii, mutta näitä minä suosittelen, turha sinne mitään 265-leveitä laittaa ennenkuin siellä on pellin alla sen 350hp+ ja kaaret levitetty. Jos epäilyttää joku koko tms, niin sopii kysyä, tai käyttää netistä löytyviä muunnostaukukoita. nyrkkisääntönä kannattaa pitää se ettei auton alkuperäiskokoa (halkaisija pinnasta pintaan) sovi ylittää yli 10mm ainakaan, mitä lähempänä halkaisija alkuperäista, sen parempi. kiitos ja anteeksi
45
« on: June 30, 2005, 18:06:19 PM »
Niin saveli paljon maksat näistä tarroista, saat liimailla etuoveen: http://mau.ton.tut.fi/~maxpain/max_hp.jpg
Hehee Empä taida laittaa, mutta jos sinä esim avustat minua joka kuukausi esim 20eur/tarra (max. 6cm*2cm) niin kyllä mä ne voin liimata tohon Hauskinta on muuten kun nuita sponsseja olen kysellyt niin paras vastaus on ollut että "kyllä näitä ihmiset laittaa muutenkin näitä tarroja autoihinsa eikä ne pyydä rahaa tai alennuksia" - tällaisia ihmisiä voi pitää idiootteina, kyllä sponssit ja harrasteet pidetään eri kategorioissa, ei kai kukaan pöljä maalaa autoansakkaan isolla X-BOX logolla varustettuna jossei siitä jotain hyödy? :-?
46
« on: June 29, 2005, 03:41:29 AM »
Noh, kun nyt kerran aloitettu niin vastaillaan nyt tänne: huomion sana: Henkilökohtaisesti en halua yleisesti mitään merkkejä tai malleja esille autossani olevista muutoksista, jossei siitä joku ole antanut minulle siitä ns. edustuskelpoista avustusta. Minähän kun en "kummeli-tarroista" maksa (Clubi-tarrat tms ovat eri asia, ne eivät mainosta myytävää merkkiä josta joku erityisesti keräisi paalut ) Ne vanteet ovat nyt kuitenkin Oxigin:in "Einz" täyskromisena
47
« on: December 16, 2004, 00:24:51 AM »
mä voin myydä sulle "oikean kätiset" ajovalot omastani, tai jos hommaat mulle D32 ajovalot jostain niin voin vaihtaa
48
« on: November 07, 2004, 14:03:27 PM »
ebaystä saa halvalla kyllä ...tai sitten klikkaat tätä -> www.visracing.comTuolta tilasin omani, toimitus aika on sitten aika pitkä mutta tulee kyllä kun tulee.
49
« on: May 02, 2006, 23:24:52 PM »
Sormia jo lämmittää, onnistuukohan nää kamppeet tuonne 100+:aan, olis helppo noutaa omansa
50
« on: February 01, 2006, 23:33:24 PM »
No hyvä sitten, mä ilmotan ton listani viimestään tässä helmikuun lopussa, tää kytkin homma kuitenkin ei ole sellanen "olis kiva laittaa uus" vaan kun se vanha on aika viimesillään niin se on PAREMPI laittaa uus ennenkun koko laatikko myöhemmin tms jotain muuta Tiätty jos valuuttaa alkaa liikaa jäämään taskuun niin eiköhän sillekkin käyttöä keksitä tuohon kytkimen rinnalle
|