Author Topic: DSM:n hankita edessä  (Read 11729 times)

LancerFIN

  • New Member
  • Posts: 3
  • dsm
    • View Profile
DSM:n hankita edessä
« on: July 01, 2010, 02:30:17 AM »
Vajaan vuoden päästä tulee 18 täyteen ja pitäis ensimmäistä autoa alkaa hommaamaan. Niimpä kysyn, että onko näitten hinta kuinka stabiili? Kummiskin 15-20 vuotta vanha auto kyseessä, että arvo ei kai kauheasti voi pudota? Tarkotuksena olis ostaa halpa 1G Eclipse ja siihen iskeä vähän bodykittiä ennen kevättä. Taikka ostaa Ford Probe / Opel Calibra, jos saa todella halvalla.
Haaveena olis 1G Eclipse GSX, mutta Suomessa ei ole yhtään myynnissä ja Saksanmaallakin hintaa 4400e halvimmalla  :-/
Topikin tarkotus olis nyt karkoittaa Suomalaisilta 1G DSM omistajilta hintakäyrää. Elikkä onko hinnassa tapahtunut suurempia muutoksia parin vuoden aikana? Säästänkö, jos odotan vuoden ennen ostamista?
Loput infot löydän varmaan paremmin aktiivisemmilta jenkkiDSM foorumeilta.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: DSM:n hankita edessä
« Reply #1 on: July 01, 2010, 11:27:17 AM »
Luonnollisesti jälleenmyynti-arvo tippuu vuosi vuodelta, oli kyseessä mikä tahansa vastaavankaltainen perusauto. 1g Vapareiden hinnat alkavat olla jo melko alhaalla, ei niissä mitään radikaalia arvon tippumista tapahdu ellei suomen verotus muutu taas.

Mikäli ostat halvalla, saat luultavasti myös juuri sitä, eli joudut varmasti remontoimaan jatkuvasti. Kannattaa etsiä yksilö jota on huollettu säännöllisesti ja pidetty hyvin.


Quote
Loput infot löydän varmaan paremmin aktiivisemmilta jenkkiDSM foorumeilta.
Pyh, mehän olemme erittäin aktiivisia lukumäärään verrattuna  ;D
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: DSM:n hankita edessä
« Reply #2 on: July 01, 2010, 13:55:32 PM »
Luulen etteivät hinnat paljoa putoa iän myötä ainakaan halutuimissa (turbot & nelivedot) malleissa jos auto on vaan kunnossa. Voi katsoa esim. joitain -80 luvun turbo härveleitä.

Toinen juttu on että kun säännökset jatkuvasti tiukkenee, vanhemmat "ei vähäpäästöiset" vm. alle -92 ovat huomattavasti mukavampia rakentaa ja viritellä niin vanhempien suosio saattaa noustakin, kunhan eivät lahoa pois.
« Last Edit: July 01, 2010, 13:58:19 PM by zalama »

LancerFIN

  • New Member
  • Posts: 3
  • dsm
    • View Profile
Re: DSM:n hankita edessä
« Reply #3 on: July 01, 2010, 14:38:57 PM »
Utelempa näin teiltä turbojen omistajilta, että paljon olette maksaneet GST/X malleista? GS mallia näyttäis saavan kolmen tonnin pintaan.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: DSM:n hankita edessä
« Reply #4 on: July 01, 2010, 14:53:11 PM »
Ite maksoin 2004 alussa 11900€ (94 GS). Repikää siitä huumoria  8-) Vuoden sisään tuosta tuli autoveromuutos suomeen ja hinta tipahti 50% samantien.
« Last Edit: July 01, 2010, 14:53:31 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Mustakulkija

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 250
  • dsm
    • View Profile
Re: DSM:n hankita edessä
« Reply #5 on: July 01, 2010, 14:55:08 PM »
Quote
Vajaan vuoden päästä tulee 18 täyteen ja pitäis ensimmäistä autoa alkaa hommaamaan. Niimpä kysyn, että onko näitten hinta kuinka stabiili? Kummiskin 15-20 vuotta vanha auto kyseessä, että arvo ei kai kauheasti voi pudota? Tarkotuksena olis ostaa halpa 1G Eclipse ja siihen iskeä vähän bodykittiä ennen kevättä. Taikka ostaa Ford Probe / Opel Calibra, jos saa todella halvalla.
Haaveena olis 1G Eclipse GSX, mutta Suomessa ei ole yhtään myynnissä ja Saksanmaallakin hintaa 4400e halvimmalla  :-/
Topikin tarkotus olis nyt karkoittaa Suomalaisilta 1G DSM omistajilta hintakäyrää. Elikkä onko hinnassa tapahtunut suurempia muutoksia parin vuoden aikana? Säästänkö, jos odotan vuoden ennen ostamista?
Loput infot löydän varmaan paremmin aktiivisemmilta jenkkiDSM foorumeilta.

joo kysessä on vanha auto joten joudut varautumaan jonkinlaisiin korjauksiin.... pidetään mielessä myös se seikka et varaosia näihin voi olla hankala löytää, eikä ne ole halvimmasta päästä
 1g vaparin hinta on 1000-3000e, etuvetoisesta turbomallista 3000-5000e, nelikko turbon hinnat on tos 7000-9000 e luokassa tällä hetkellä... omasta nelikko turbosta maksoin 4 vuotta sitten 9000 e hinnat tuskin tuosta hirveästi muuttuvat vuodessa tai kahdessa ja kuten jo ihmiset tuossa sanoivat: sitä saa mistä maksaa eli mitä paremmassa kunnossa auto on niin sitä suurempi hinta... ja tällaisilla autoilla harva omistaja ajaa nätisti, eli keppiä on annettu usein.....

kaiken tarvittavan infon saat kyl meidän foorumeilta, ei tuol jenkkiläs sen enempiä tiedetä näistä :)

bodykiteistä: näiden hinta on usein este... suomessa nätistä korisarjasta joutuu helposti maksamaan 2000e, jenkkilästä voi saada edukkaitakin mut laadusta ei ole mitään takeita.... suosittelisin ensin hankkimaan sopivan yksilön ja laittamaan sen tekniikaltaan ensin kuntoon ja sit vast rupeet kattoo mihin rahat riittää... toiset yksilöt voivat yllättää kuluilla.... omaani olen korjannut 4 vuoden aikana 10 000e edestä, ei paljon korisarjaan jääny rahoja :)

ford probe on hankala auto, tekniikka on huonohko ja osat vielä vaikeampia hommata kuin eclipseen.... tutulla kokemusta probeista.... calibrahan ei ole edes auto :) puhumattakaan opelin ns. "neliveto" malleista... opelilla kun ei oikeata nelivetoa edes ole... plus se et neliveto ei kestä opelilla, voit kysellä opel klubilaisilta niin varmasti vahvistavat tämän
« Last Edit: July 01, 2010, 14:59:27 PM by Mustakulkija »
"ihan tollanen pieni 5 minuutin homma"
"neliveto on eriveto"
"kun turbolla ajaa, ei oo riemulla rajaa"

LancerFIN

  • New Member
  • Posts: 3
  • dsm
    • View Profile
Re: DSM:n hankita edessä
« Reply #6 on: July 01, 2010, 15:35:05 PM »
Mitäs kaikkea mahdollista vikkaa noissa 1G yli 200tkm ajetuissa on edessä? Ensimmäinen auto niin ehkä huvittais tehdä täyttä rempaa suht. kalliille autolle.

Jakke

  • Semi-Pro Member
  • ***
  • Posts: 79
  • Eclipse GS -92
    • View Profile
Re: DSM:n hankita edessä
« Reply #7 on: July 01, 2010, 16:24:45 PM »
Quote
Mitäs kaikkea mahdollista vikkaa noissa 1G yli 200tkm ajetuissa on edessä? Ensimmäinen auto niin ehkä huvittais tehdä täyttä rempaa suht. kalliille autolle.

varaudu kaikkeen mahdolliseen  ::)

nakkifakiiri

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 189
  • dsm
    • View Profile
Re: DSM:n hankita edessä
« Reply #8 on: July 01, 2010, 18:59:30 PM »
Kaikista autoista tulee opeleita vanhetessaan  ;D

Cult69

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 109
  • Eclipse GS -93
    • View Profile
Re: DSM:n hankita edessä
« Reply #9 on: July 01, 2010, 22:42:08 PM »
Quote
Taikka ostaa Ford Probe / Opel Calibra, jos saa todella halvalla.
.

Älä ny tollasiin ainaskaan mene sekaantumaan :(.
Tiekkös miksi Opel on keksitty? ---> Sen takia ettei Foortit olisi maailman p**kimpia kulkineita   :D.

Jos satut päätymään DSM tuotteisiin, niin kannattaa varautua siihen että rahaa tulee palaan ensimmäisten parin vuoden aikana jonkin verran muuhunkin kuin vakuutuksiin ja perus ylläpitoon, mutta ainakin näissä autoissa saapi rahalle vastinetta jos viitsi hieman vaivaa nähdä. Suosittelen lämpimästi, ja tervetuloa mukaan ;).

DSMotorsports

Cult69

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 109
  • Eclipse GS -93
    • View Profile
Re: DSM:n hankita edessä
« Reply #10 on: July 01, 2010, 22:47:04 PM »
Quote
Mitäs kaikkea mahdollista vikkaa noissa 1G yli 200tkm ajetuissa on edessä? Ensimmäinen auto niin ehkä huvittais tehdä täyttä rempaa suht. kalliille autolle.

Ainiin joo, jos tämänverran ajettu yksilö on muutoin hyvin pidetty niin en usko että kovin kummosia vikoja olisi tulossa. (Ainaskaan kovin kalliita sellaisia)
DSMotorsports

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 601
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: DSM:n hankita edessä
« Reply #11 on: July 02, 2010, 10:41:54 AM »
Quote
Quote
Mitäs kaikkea mahdollista vikkaa noissa 1G yli 200tkm ajetuissa on edessä? Ensimmäinen auto niin ehkä huvittais tehdä täyttä rempaa suht. kalliille autolle.

Ainiin joo, jos tämänverran ajettu yksilö on muutoin hyvin pidetty niin en usko että kovin kummosia vikoja olisi tulossa. (Ainaskaan kovin kalliita sellaisia)
Siinä K 200 paikkeillakos se jakohihna pitäs vaihtaa, tuo kustannus yleensä pelottaa mutta ei sekään DSM:ssä kauheasti maksa jos itse tekee, mut vaatii jonkun verran varmuutta ja vehkeitä.

Midnight Walker

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 188
  • dsm
    • View Profile
Re: DSM:n hankita edessä
« Reply #12 on: July 02, 2010, 11:03:00 AM »
Yksilöitähän vanhat autot aina on ja itse ainakin lasken kaikki 1G:t ja oikeastaan 2G:kin jo vanhoiksi autoiksi. Omassa 1G:ssä mittarissa nyt n. 315 000 ja hyvinhän sillä vielä ajelee. Perus kulutusosaa on tietenkin vaihdettu tuon 125t aikana mitä sillä on tullut ajettua. Mitään yllätyksiä yms. ei ole kuitenkaan sattunut matkalle. Autonvaihtohan olisi jo mukavaa, mutta vielä tuolla täytyy puskea eteenpäin  :)

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: DSM:n hankita edessä
« Reply #13 on: July 02, 2010, 13:35:22 PM »
Tosiaan tuo kannattaa varmistaa, miten on vaihdettu jakohihna. Korkeintaan 80tkm välein se pitäisi vaihtaa. Jos joudut itse jossain teetättämään sen vaihdon, tulee siihen helposti jopa 700e hintaa, riippuen tietysti paikasta. Eikä olisi pahitteeks omata vikakoodinlukija jo ennakkoon kun on menossa jotain autoa katsomaan, voi varmistaa ettei ole valmiina jotain hässäkkää.

Ja vinkkinä, kannattaa käydä koeajamassa useampia yksilöitä, kalliimpia ja halvempia. Huomaat kyllä eron jos jokin on pielessä. Ja mikäli asuinpaikkasi lähistöllä asuu joku klubilainen, niin pyydä ihmeessä vaikka käväsemään oman autonsa kanssa, niin pääset tutustumaan kunnolla asiantuntijan kera  8-) Ainakin itse tarjoudun mielelläni auttamaan jos tarvetta on, ja satut asumaan Riihimäen lähistöllä.
« Last Edit: July 02, 2010, 13:36:47 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"