Author Topic: Ruostesuojaus/Pohjan massaus  (Read 33893 times)

Imperio

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 179
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #25 on: October 27, 2006, 07:39:23 AM »
Quote
http://mitsubishi.1g.fi/kuvat/Eclipse/Huollot/Massaus/IMG_7401.jpg

Viikonko olit tallilla putkeen  ;D
En sentäs vaikkakin siellä on sen verran hyvä varustus että voisi vaikka asustella sen viikon siellä  ;D
Ne tekköö jotka ossoo. Jotka ee ossoo, ne arvostelloo. Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.

Mustakulkija

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 250
  • dsm
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #26 on: April 09, 2007, 04:52:10 AM »
kyl toi homma kannattaa jättää suosiolla ammattilaisille.....
teen työkseni ruosteenesto hommia ja klubilaisille tietysti järkätään alennusta jos kelpaa...
joudutte vaan ajaa auton tänne :) syynään kaikki läpi samal....
"ihan tollanen pieni 5 minuutin homma"
"neliveto on eriveto"
"kun turbolla ajaa, ei oo riemulla rajaa"

Mustakulkija

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 250
  • dsm
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #27 on: May 11, 2010, 16:48:51 PM »
viimeinen mahdollisuus saada finikor käsittely autoon on käsillä, ala on pahassa lamassa ja liikkeitä suljetaan... meilläkin laitetaan luukut kiinni kesän jälkeen (tuskin ihmeitä tapahtuu).... joten nyt kiireesti hoitamaan kori kuntoon.... autohan ruostuu myös kesällä (paitsi jos auto ei kastu ikinä, mut sillin ei sateella voi ajaa ja jokaista lätäkköä pitäisi varoa... puhumattakaan kosteuden tiivistymisestä lämpötilan vaihtelun takia...) miksi ihmeessä ostaa eclipse jos haluaa kaikesta selvitä halvalla? ostakaa sit suoraan lada  >:( se et menee aina siitä mistä aita on matalin johtaa tulevaisuudessa uusiin ongelmiin.. no jokainen tavallaan etenee
"ihan tollanen pieni 5 minuutin homma"
"neliveto on eriveto"
"kun turbolla ajaa, ei oo riemulla rajaa"

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #28 on: May 11, 2010, 17:27:57 PM »
Quote
miksi ihmeessä ostaa eclipse jos haluaa kaikesta selvitä halvalla?

Jotkut meistä kun tykkää itse tehdä kaiken mahdollisen, eikä maksaa muille siitä työstä minkä itsekkin pystyy tekemään. Mutta tosiaan ne omat rautalankavirityskorjaukset ois parempi jättää tekemättä ja tehdä kerralla kunnolla.
« Last Edit: May 11, 2010, 17:30:26 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Kozzu

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 23
  • dsm
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #29 on: May 11, 2010, 19:14:08 PM »
Menin ostamaan jonkun verran massaa ja litkuja, kun tuttu sanoi että senkus vetelet sinne ei iso homma. Olisi taas voinut hieman selvittää etukäteen  ;D

Mustakulkija

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 250
  • dsm
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #30 on: May 12, 2010, 14:29:34 PM »
Quote
Quote
miksi ihmeessä ostaa eclipse jos haluaa kaikesta selvitä halvalla?

Jotkut meistä kun tykkää itse tehdä kaiken mahdollisen, eikä maksaa muille siitä työstä minkä itsekkin pystyy tekemään. Mutta tosiaan ne omat rautalankavirityskorjaukset ois parempi jättää tekemättä ja tehdä kerralla kunnolla.

JOS ja kun päättää tehdä itse niin ainakin kannattaa selvittää miten homma kuuluu tehdä (minne massa pitää laittaa) ja käyttää kunnon aineita (ei tiikerimassaa).... ruosteenestoliikkeet myyvät kyllä kunnon aineet....

 ei itse tekemisessä muuta vikaa ole kuin se et se vie leivän toisten suusta... :)  syynä alan lamaan on varmasti osittain se et "säästetään ja tehdään itse halvemmilla aineilla"... monesti vain seuraava omistaja ei ole tyytyväinen maksaessaan 50 e tunti pelkästä hitsaamisesta....

muutaman tuhannen autoa jo suojanneena tiedän mistä puhun....
« Last Edit: May 12, 2010, 14:32:12 PM by Mustakulkija »
"ihan tollanen pieni 5 minuutin homma"
"neliveto on eriveto"
"kun turbolla ajaa, ei oo riemulla rajaa"

mika75

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 126
  • dsm
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #31 on: May 13, 2010, 12:37:45 PM »
Mun mielestä leipää ei viedä muilta jos ite haluaa harrastaa. Leipä lähtee jos mä vien paikalliselle massajalle joka tallissa tekee sen pimeenä puoleen hintaan 20 vuoden kokemuksella. Sori, tää on vain mun mielipide.....

Mustakulkija

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 250
  • dsm
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #32 on: May 20, 2010, 17:49:31 PM »
Quote
Ihan pakollinen toimenpide jos ajaa talvet.
Mutta sanohan sitten etteivät ruiki sitä massaa pumpun ja tankin anturin kohdille...

Aika veemäistä sitten alkaa niitä irrottelemaan ja putsailemaan massoista...
Sekä se tankin tyhjennyspultti, jotta skippaavat senkin.

Sitä on veemäinen alkaa mitään siellä purkamaan kun kaikki massassa  :P :P

Mikset tee itse? Käyt ostamassa massat ja pensselin, sitten ajat esim. huoltoasemalla jossa tee-itse halli nosturilla, nostat vain auton ylös ja alat massailemaan. Hintaa tulee ne muutamat massapurkit ~20e + sen hallin käytöstä. Nesteellä oli ainakin tuolla espoossa jotain 5e/10min tjmsp. Eli jos vaikka 30min otat aikaa niin se ois 15e. Tai tunninkin varaat niin ei kustannuksia tule kuin se 30e+20e massat tjsmp...

En tod alkas maksaan jotain 400e siitä jotta joku liike sutasee pensselill pohjan ja kaaret  ;D ;D

palatakseni tähän aiheeseen...
alustan massaus itsessään ei estä kuin mekaaniselta kulutukselta, tärkeämpi asia olis saada sinne alustan koteloihin ainetta sisälle, sinne ei pensselillä mennä ilman rälläkkää :)

aineista: koteloihin ruiskutettava aine on erilaista kuin alustamassa (paljon ohuempaa)... näissä halpis alustamassoissa on se ongelma et ne tuppaa kovettumaan vuosien aikana ja rapisee pois (varsinkin jos massa laitetaan paskan päälle, kunnollinen alustan pesu ensin)

aineita koko auton suojaamiseen menee noin 10-20 litraa riipuen merkistä ja mallista (koteloaine+alustamassa yhteensä)

minne aineita: kaikki alustan kotelot, ovikotelot, konepelti ja takakontti, kynnyskotelon alaosaan voi laittaa kiveniskusuojaa ( ei kaunista mut pitää maalipinnan kunnossa (esim pyörät heittävät hiekkaa kynnyskoteloiden alapinnalle))

Minne ei saa laittaa ainetta: airbagit on kiellettyjä alueita joka täytyy ottaa huomioon reikiä poratessa... kyllä, miltei kaikkiin autoihin joutuu poraamaan reikiä esim oviin että massaa saadan tarvittaville alueille

millä aineet saadaan oikeisiin paikkoihin:
tarvitset yhden noin 2m pitkän suuttimen (360 astetta) alustan koteloita varten, yhden 2m pitkän suuttimen (180 astetta) ovien koteloita varten ja yhden 90 asteen kulmaan käännetyn suuttimen vaikeita paikkoja varten (porattujen reikien sisäpuolen suojaamiseksi, konepellin ja takakontin suojaamiseen)

tästä kaikesta koostuu tuon massauksen hinta 500 e ei ole paha kun ottaa huomioon työn määrän (muovisuojien purku, alustan pesu, suojaukset, kasaus.. monesti myös sisustan osia pitää purkaa pois tieltä) pitää myös ottaa huomioon että kori on vaikein osa korjata ja myös aika kallein osa autoa

liikkeessä teetetyllä suojauksella on aina työtakuu ja vakuutusyhtiö korvaa kolarin sattuessa korjattujen osien uudelleensuojauksen

kauanko suojaus vie aikaa?: purku ja pesu vie yleensä noin tunnin, kuivaus vie noin 10 tuntia... alustan kotelot ja pohjan massaus vie pari tuntia kokeneeltakin kaverilta, kasaukseen tunti ja auto alas nosturilta, yläpuoliset kotelot purkuineen ja kasauksineen vie tunnista kahteen, jälkien siivoukseen menee puolisen tuntia ja päällipesu vielä ennen luovutusta asiakkaalle eli noin 15-16 tuntia kaikkineen töineen

tähän ei ole huomioitu mahdollisia ylimääräisiä töitä, hiekkapuhallettavaa on jo 2 vuoden ikäisissä autoissa.... hitsaamisista puhumattakaan

tämän jälkeen totean vain että moni kakku päältä kaunis... pensselimassaus ei varmasti kestä kauaa kun kotelot on jo mätiä eikä sitä edes huomaa jolloin vaurioiden määrä voi ollakkin yllättävän suuri niiden paljastuessa..... miettikää muutama kerta enne ku alatte ite vetää pensseleillä.....
« Last Edit: May 20, 2010, 17:52:40 PM by Mustakulkija »
"ihan tollanen pieni 5 minuutin homma"
"neliveto on eriveto"
"kun turbolla ajaa, ei oo riemulla rajaa"

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #33 on: May 20, 2010, 19:21:57 PM »
Niin, kun nyt aletaan lähes 5v vanhaa postausta jälkikommentoimaan, niin kommentoin myös omaa kirjoitustani joka juuri tuo 2005 kirjoitettu.

Tuolloin itellä ei ollut vielä mitään käsitystä ketä missä ja miten noita ruostesuojauksia tehdään, eikä niitä ketään mainostanut sillon paljoa.  Jos nyt ostaisin uuden auton jolla ajelisin kesät talvet niin veisin sen kyllä samantein jonnekkin firmaan ruostesuojattavaksi. Ei riitä kiinnostus itellä alkaa tekemään vaikka löytyykin tilat ja laitteet.

Toinen homma on eclipsen kanssa, se kun on mulla harrasteautona, niin en vie sitä minnekkään korjattavaksi tai muuten säädettäväksi. Teen itse kaiken, jos en osaa tehdä niin opettelen. Tuskimpa siihen kuitenkaan mitään ruostesuojausta sen kummemmin teen, tarpeeksi alkoi rasittamaan se ruostesuojaus ympäri koria kun purin sitä..
« Last Edit: May 20, 2010, 19:24:04 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Mustakulkija

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 250
  • dsm
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #34 on: May 21, 2010, 13:57:37 PM »
Quote
Niin, kun nyt aletaan lähes 5v vanhaa postausta jälkikommentoimaan, niin kommentoin myös omaa kirjoitustani joka juuri tuo 2005 kirjoitettu.

Tuolloin itellä ei ollut vielä mitään käsitystä ketä missä ja miten noita ruostesuojauksia tehdään, eikä niitä ketään mainostanut sillon paljoa.  Jos nyt ostaisin uuden auton jolla ajelisin kesät talvet niin veisin sen kyllä samantein jonnekkin firmaan ruostesuojattavaksi. Ei riitä kiinnostus itellä alkaa tekemään vaikka löytyykin tilat ja laitteet.

Toinen homma on eclipsen kanssa, se kun on mulla harrasteautona, niin en vie sitä minnekkään korjattavaksi tai muuten säädettäväksi. Teen itse kaiken, jos en osaa tehdä niin opettelen. Tuskimpa siihen kuitenkaan mitään ruostesuojausta sen kummemmin teen, tarpeeksi alkoi rasittamaan se ruostesuojaus ympäri koria kun purin sitä..

no, nyt ainakin on jonkinnäköinen ohje suojauksen tekemiseksi saatu postattua tänne, tarkempia tietoja saa kyselemällä.... tuo työn määrä onkin monille yllätys, eikä mikään mukava tehdä.... siksi moni jättää ekan kerran jälkeen sen suosiolla ammattimiehille....

mitä tulee itse tekemiseen niin se on hyvä periaate... eihän sitä muuten uusia juttuja opi :) todellinen autoharrastaja tekeekin kaiken itse... jos ei osaa niin opettelee...

mitä tulee vanhojen aiheiden korjaamiseen niin katson sen velvollisuudekseni korjata jos jonkin "virheen" havaitsen... samaa täsmällisyyttä toivon myös muiden aiheiden suhteen... olishan se aika huonoa mainetta klubille jos täällä jaetaan "huonoja" neuvoja ja sen seurauksena joku rikkoo autostaan jotain.... joten jos on varma asiasta niin korjatkaa ihmeessä... en ole tuomitsemassa tai syyttelemässä vaan parantamassa laatua ja samaa toivon myös muilta alansa ammattilaisilta, kaikilla on varmasti jotain annettavaa...

meillä on hieno harrastajaporukka ja paljon hyviä neuvoja on täällä sivuilla, pidetään ne dsm kaunokaiset liikkeellä eikös joo  ;)
"ihan tollanen pieni 5 minuutin homma"
"neliveto on eriveto"
"kun turbolla ajaa, ei oo riemulla rajaa"