Author Topic: Ruostesuojaus/Pohjan massaus  (Read 33894 times)

Jortsu

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 147
  • Legendaarista!! !
    • View Profile
Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« on: August 19, 2005, 00:15:45 AM »
Oon niin ihastunut tähän ecliin joten ajattelin pitää tätä jonkin aikaa, niimpä varasin ajan eclille ruostesuojaukseen... irrottavat kaikki muovihilut ja ruiskuttavat kaikki helmat ja kotelot suoja aineella ja samalla massaavat pohjan ja pyöräkotelot. Kuopiossa ryöst.. öh ruoste ropponen velottaa ko. operaatiosta 420e... Ovatko muut käyttäneet autojaan käsittelyssä, mitä köyhdyitte...  Vakiona mulla tossa ei näyttänyt olevan kuin olematon kiveniskumassa pyöräkoteloissa joten kun ajan ympäri vuoden eclillä niin viisainta tehdä kunnon ruostesuojaus...

-Jortsu

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #1 on: August 19, 2005, 00:21:49 AM »
Ihan pakollinen toimenpide jos ajaa talvet.
Mutta sanohan sitten etteivät ruiki sitä massaa pumpun ja tankin anturin kohdille...

Aika veemäistä sitten alkaa niitä irrottelemaan ja putsailemaan massoista...
Sekä se tankin tyhjennyspultti, jotta skippaavat senkin.

Sitä on veemäinen alkaa mitään siellä purkamaan kun kaikki massassa  :P :P

Mikset tee itse? Käyt ostamassa massat ja pensselin, sitten ajat esim. huoltoasemalla jossa tee-itse halli nosturilla, nostat vain auton ylös ja alat massailemaan. Hintaa tulee ne muutamat massapurkit ~20e + sen hallin käytöstä. Nesteellä oli ainakin tuolla espoossa jotain 5e/10min tjmsp. Eli jos vaikka 30min otat aikaa niin se ois 15e. Tai tunninkin varaat niin ei kustannuksia tule kuin se 30e+20e massat tjsmp...

En tod alkas maksaan jotain 400e siitä jotta joku liike sutasee pensselill pohjan ja kaaret  ;D ;D
« Last Edit: August 19, 2005, 00:22:04 AM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Jortsu

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 147
  • Legendaarista!! !
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #2 on: August 19, 2005, 00:29:41 AM »
Ei kai siinä hinnassa pohjan massauksen osuus siinä juuri mitään olekkaan mutta kun ei ole paikkaa missä tehdä, ei ole aikaa eikä mielenkiintoa tehdä, eikä ole paikkaa missä antaa kuivaa rauhassa sen massan... Joten menee siinä samalla ku tekevät muuten perusteellisen ruostesuojauksen...

mistäs nuo anturit oikein sit löytyvät että osaan sanoa että varovat niitä?
-Jortsu

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #3 on: August 19, 2005, 00:35:00 AM »
No oisko bensatankista  ;D Siellähän ne näkyvät  8-)

Jo on kiireistä jos ei jotain tunnin rakoa löydy joku päivä että kerkeis massailemaan.
Oletko katsonut huoltoasemien sivuilta hausta missä on lähin huoltoaseman halli jossa nosturi käytettävissä?

Ei se niiden perusteellinen ruostesuojaus ole mitään muuta kuin se massaus joka kolkkaan...  :-/
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Midnight Walker

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 188
  • dsm
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #4 on: August 19, 2005, 00:36:23 AM »
Sitähän ne monet sanoo että ei siitä itse tehtynä saa hyvää ellei myös osaa tehdä ja ole kunnon paikkaa sekä työkaluja... Eli paikathan pitää putsata hyvin jne... Eli ei kannata alkaa sitä massaa sinne noin vain veteleen koska ei siitä ole mitään hyötyä suoraan paskan päälle, enemmän siitä on haittaa kun kaikki pääsee sitte muhimaan kunnolla siellä... No mut tää oli vaan mun mielipide eli jos kunnollist haluaa niin ammattilaiselle ja jos sinne päin niin itse   :) Jos itse tekee niin kannattaa sitten edes käydä ostamassa kunnon aineet jostain ruosteensuojausfirmasta...

Jortsu

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 147
  • Legendaarista!! !
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #5 on: August 19, 2005, 00:49:56 AM »
1. Autopuretaan kaikilta muovi osilta esim sisälokasuojat.
2. Liuotinaine laitetaan pohjaan liukenemaan.
3. Kuumakorkeapainepesu.
4. Kuivatus kuumailma puhaltimilla. esim. yön yli.
5. Mahdollisien pintaruosteiden harjaus/mahdollinen hitsaus.
6. Ohut aineen puhallus runkopalkkeihin ja pohjaan joka imeytyy mahdollisien ruosteiden sisään.
7. Paksumman massan ruiskutus pohjaan ja tukivarret.
8. Koteloaineet konepelti, takaluukku, ovet, kynnys ja lokasuojat.
9. Kasaus, pesu ja käsin vahaus.


Markkinoiden laajin ruosteenestokäsittely, joka kattaa pienimmätkin yksityiskohdat. Kaikki kotelot, saumat, liitokset sekä alusta käsitellään luotettavalla Penetrant kotelonsuoja-aineella. Tämän jälkeen alusta suojataan kulumista ja korroosiota vastaan sealant-aineella. Lopuksi ruosteelle herkimmät kohdat suojataan toisen kerran Penetrant aineella=kaksois-suojaus, joka kestää!! Takuu jopa 10 vuoteen asti yhdellä käsittelyllä. Takuuajan tarkistukset suoritetaan kahden vuoden välein. Tarkastuksista veloitetaan pesu ja mekaanisten kulumien paikkauskäsittely. Suositeltava autoikäryhmä 0 – 4 vuotta

Ylittää SFS-standardin laatutason




ja blaa blaa blaa... :D Ja olen kiireinen, ja kaikenlisäksi laiska  ;D
-Jortsu

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #6 on: August 19, 2005, 01:12:18 AM »
Quote
ja kaikenlisäksi laiska  ;D

 :D

Juu no kaikki nuo samat pystyy itse tekemään, työlästä kyllä, mutta säästyypähän isot rahat  8-)

1.Eclissä ei mitään muuta purettavaa ole kuin parit sisälokasuojat, jotka on muoviklipsuilla ja parilla ruuvilla kiinni.
2.Liutinaineet saa myös kaupasta,
3.kuumakorkeapesu yleensä löytyy myös niistä tee-itse halleista.
4.Kuivamaan auton voi ajaa vaikka omalle kotipihalle yöksi jos tarvitsee...
5.Pintaruosteet tässävaiheessa olisi jo pitänyt harjata pois, ja jo nyt on kumma jos pitää ecliä alkaa hitsailemaan  8-)
6.Tämänkin aineen saa kaupasta
7.Kuten myös tämänkin
8.konepeltiin / takaluukkuun /oviin / kynnyksiin ei varmasti tarvitse millään tavalla koskea  ;D
9.Auton voi ajaa itse sitten vuosikatsastukseen kun sen aika, sekä pesu ja vahaus onnistuu vaivatta

Edelleen sitä mieltä, että JOS VAIN aika/paikka/mielenkiintoa niin mieluummin tekee itse ja säästää satoja euroja  :)

Toisaalta tommosessa käsittelyssä on hyvä tuo takuuhomma...
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tiiti

  • Guest
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #7 on: August 19, 2005, 12:49:12 PM »
Juu ei todellakaan ole paha homma itse tehdä, jopa minä (nainen) pystyn, jaksan ja viitsin sen tehdä kun senkin rahan voi käyttää parempaankin! Tietty hommaa helpottaa kummasti se seikka että pihalta löytyy ramppi joka nostaa auton irti maasta...Painepesurin joudun lainaamaan mutta kaikki pohjatyöt onnistuu kyllä kotikonsteinkin!

Jortsu

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 147
  • Legendaarista!! !
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #8 on: August 19, 2005, 17:14:25 PM »
No ei se pohjan massaus oliskaan mahdoton tehtävä mut nuo ovet, kynnykset & muut hankalat paikat jäis pensselillä tekemättä.. Mä ainakin olen oman vapaa-aikani hinnotellu niin korkeelle etten viitsi alkaa turaamaan ku joku sen voi tehä mun puolesta :D Ja jos tuosta joskus luopuu niin kyllähän se todistus kunnon ruostekäsittelyssä on mannaa myydessä...
-Jortsu

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #9 on: August 19, 2005, 18:27:11 PM »
Kaikkihan on maddollista tehdä itse, mut ruosteenestossa en lähtisi kyllä itse yrittään... Just siitä syystä että sieltä pohjasta pitää tosiaan saada KAIKKI paska ja mahd. ruoste pois. Muuten siitä massakerroksesta on enemmän haittaa kuin hyötyä kun skeida tosiaan muhii siellä alla. Samasta syystä ei oikein voi (ainakaan kovin kaukaa) ajaa autoa kotipihaan kuivumaan.

Ja onhan se ammattilaisen antama takuu tosiaan jälleenmyyntiarvoa ja omaa mielenrauhaa parantava asia. Jos sít kuitenkin joskus ruostuu jostain kotelosta niin on paikka jonne mennä valittamaan. Ei se huoltoasemilta saatava tiikerimassa kelpaa kuin hitsattujen kohtien päälle lääpittäväksi. Noi ruiskutettavat alustasuoja-aineet on aivan eri luokkaa.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #10 on: August 19, 2005, 18:35:08 PM »
Toi on näitä talviautoilevien murheita....  ;D
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #11 on: August 19, 2005, 18:38:52 PM »
Pointti. Kävin tänään puolitosissani kauppaa 9000 Turbo Saabista... :-[

Ja nyt ennen kuin kukaan alkaa avautumaan niin totesin että ehkei se scania kuitenkaan ole ihan mun juttu. Talviautona varmaan ihan mahdottoman hyvä mut eipä taida yli 400 000km ajetusta autosta tulla kuin harmia.

Työkaverilla on se saabas myynnissä ja kun samalta suunnalta töihin kuljetaan niin sanoin sille että jos saa mut karistettua, etten pysy vauhdissa kotimatkalla niin sit mä ostan sen heti käteisellä pois... Ei muuten tarvinnut ostaa  ;D

Migo

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 62
  • the things you own, end up owning you
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #12 on: August 19, 2005, 20:25:01 PM »
Joo empä lähtis kyllä itse tekemään ruostesuojausta ainakaan jos ei ole mitään kunnollista suojausta ennestään. ei ainakaan omassa espanjasta tuodussa ollut ennen kuin suojautin sen.

Ensinnäkin pitäis olla kunnon höyrypesurit millä sais alustan pestyä, eikä mitään 80bar biltema vehkeitä.
Ja tarvikeliikkeistä ei ees sa kunnon litkuja,  perus "tiikeri" massasta on enemmän haittaa kun hyötyä alustassa.

Täydellinen Tectyl käsittely maksoi mulle 420€ hiljaisempana aikana tehtynä.
Normaali listahinnat pk-seudulla pyörii siinä 500-700€ ton kokoluokan autoille.
"ei siin middlesbrought!"

Psy-J

  • Moderator
  • Extreme Member
  • *******
  • Posts: 855
  • Eclipse GSX -95
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #13 on: August 19, 2005, 20:41:21 PM »
Kävin kanssa tuohon edelliseen ecliin teettämässä ruostesuojauksen syksyllä. 380€ köyhdyin.

Tuolla käytin -> http://www.novasti.com/

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #14 on: August 19, 2005, 21:37:37 PM »
Quote
Täydellinen Tectyl käsittely maksoi mulle 420€ hiljaisempana aikana tehtynä.
Normaali listahinnat pk-seudulla pyörii siinä 500-700€ ton kokoluokan autoille.


Toi 420€ on vielä ihan kohtuuhinta ammattilasen tekemänä mut 500-700€ on kyllä jo ryöstöä. Täällä kysyin paikalliselta Tectyl-suojaamolta Visioniin (jossa pohjapintaa about 1,5kertaa Laserin verran) ja hinta oli kanssa noin 400€. En tiiä sit tosta nykyisestä, voi olla että hinta on sama...

warre

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 35
  • dsm
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #15 on: August 19, 2005, 23:51:21 PM »
Kyllähän se noin vaan menee niinku Jortsu tossa kirjottaa eli kaikki paska sieltä pohjasta on saatava pois ettei jää sinne pohjalle muhimaan ja ihmettelen jos joku ei pidä tarkeenä koteloitten suojaamista?

Hommahan ei oo vaikee kyllä tehhä itekkään vaan juoni onkin siinä että saat sen pestyn puhtaan pohjan kuivaksi ettei jää kosteutta sinne muhimaan,täytyy kyllä olla tosi kuiva ilma ja keli jos sen kotipihalle ajaa kuivumaan ja sieltä takas TI halliin suojattavaksi.

Koteloitten sisälle ei oikeen taida pensseli mitenkään mahtua ilman rälläkkää vaan tarttee sen ohuen letkun missä on päässä suutin joka suihkuttaa kotelosuoja-
aineen jokapuolelle.

sitten itte aineisiin mitä tulee se on aika monivaiheinen homma eli kaikenmaailman tartunta ynm. aineet ruiskutetaan sinne pohjaan ennen varsinaista massausta eikä noita kunnon aineita taida saada oikeen mistään muualta kun ruostesuojausalan ammattilaisilta lukuunottamatta sitä itte massaa ja kivisuoja massaa.

Ex lankomies vaan sattuu olemaan tehny noita hommia aika pirun pitkään ja sitäkautta on tullu seurattua tota ruostesuojaus operaatiota,onpa tullu nähtyä monet "ruosteettomat" Saksantuontiautot joissa palkit ton kuumapesun jälkeen on kuin haulikolla ammuttuja eli eikun hitsarille auttamatta ennen aineitten ruiskutusta..eli se paska on sieltä alta saatava pois keinolla millä hyvänsä ja en jaksa uskoa että tavallisella painepesurilla hommasta tulee hyvä....no asiasta voi olla jokainen mitä mieltä huvittaa,ainut mistä varmaan kaikki on samaa mieltä että homma kuin homma jos sen teetät ammattilaisella se valitettavasti maksaa... :(

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #16 on: August 20, 2005, 01:39:32 AM »
http://mau.ton.tut.fi/~maxpain/projekti/ruoste/index.htm

Tommosen mää tein galluun, saa nähdä kuin kestää.

eli:
- Kiveniskeytymien kohdalta vanhaa massaa pois niin paljon että tulee puhdasta peltiä (ruoste oli levinnyt tehdas massan alla)
- hiekkapuhallus
- pohjamaalit
- pintamaali
- nestemäinen "kotelosuoja"
- massa

Hiekkapuhalluslaite ei ollut tosiaan mikään mallia biltema, vaan ihan kunnon laite, kompuralta 1" letkua, niin tarvii olla kompurassakin jo hieman tuottoa  ;) Puhallusaineena oli "metallikuonaa/raetta"
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4159
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #17 on: August 20, 2005, 12:54:17 PM »
Niin et vetäny ollenkaan semmosta paksua pensselimassaa?
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #18 on: August 20, 2005, 16:11:35 PM »
Ei ole tarvetta. ruiskuaineilla saa niin paksua kuin haluaa. Muutenkin paremman näköistä ja tasasempaa saa ruiskulla ja vaivattomammin...
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

Lergei

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 240
  • Common sense is common welth
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #19 on: August 20, 2005, 18:02:25 PM »
Öö.. on muuten halpaa jos n.400e saa kunnon suojauksen :) Täällä on yks tyyppi ketä ruikkii auton (pitää olla hyvä massa jo alla) 10e; vanhaa venäläistä hydrauliikkaöljyä. ei ruostu kun ei jaksa ajaa, haisee niin vitun pahalle.. :D
Bojoiing!

eyezer

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 348
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #20 on: June 06, 2006, 18:48:44 PM »
Voin sanoa tähän että ruostesuojausta ei voi tehdä itse ilman kunnon laitteita. Aina voi yrittää mutta lopuksi ei välttämättä tuo säästöä. KORI ON AUTON KALLEIN VARAOSA. Ruostetta ei voi koskaan pysäyttää vaan sen leviämistä voidaan hidastaa. Auto ruostuu myös kesällä.

http://www.tectyl-palvelukeskus.fi/

Tässä yksi suomen parhaimmista ruostesuojausfirmoista. Palvelu pelaa ja massaa laitetaan enemmän kuin tarpeeksi.  ;)

Imperio

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 179
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #21 on: October 26, 2006, 19:52:45 PM »
Tuli tuossa oma Ecli massattua ja mielestäni tein huolella.
- Irroittelin sisälokarit ja helmalevikkeet
- Pesin pari tuntia pohjaa painepesurilla
- Annoin kuivua useita päiviä
- Porakone harjalla kävin vielä läpi koko pohjan, eli entisiä massoja pois. Mitään ruostevaurioita ei paljastunut.
- Hagmans Carasol ohutta litkua koteloihin ja pohjaan 2 litraa
- Seuraavaan päivään sai taas kuivua
- Hagmans Carasol massaa 2 litraa pohjaan ja pyörän koteloihin.
- Annoin kuivua useamman päivän
- Sisälokarit ja helmat kiinni ja menoksi

Taisi siis viikon olla auto pukkien varassa mutta onneksi on tuo vanhus millä pystyi päristelemään sen aikaa.
Litkut maksoi alle 50€ ja loput pelivälineet löytyi ennestään.

Ja niitä kuvia mitä nyt sattui muistamaan ottaa
« Last Edit: October 26, 2006, 20:19:58 PM by Imperio »
Ne tekköö jotka ossoo. Jotka ee ossoo, ne arvostelloo. Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.

eyezer

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 348
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #22 on: October 26, 2006, 22:59:11 PM »
Hyvältä näyttää.  :) Saitko litkua myös pakoputken lämpösuojien taakse? Yksi pahimmista paikoista keräämään kuraa.  :P

Imperio

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 179
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #23 on: October 26, 2006, 23:05:40 PM »
Quote
Hyvältä näyttää.  :) Saitko litkua myös pakoputken lämpösuojien taakse? Yksi pahimmista paikoista keräämään kuraa.  :P
Kyllä sain. Pitäisi olla joka paikassa minne vain sai sumutettua ja sillä kai nuita litkuja menikin yhteensä 4 litraa kun suihkuttelin säästelemättä joka paikkaan  ;D
Ne tekköö jotka ossoo. Jotka ee ossoo, ne arvostelloo. Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Ruostesuojaus/Pohjan massaus
« Reply #24 on: October 26, 2006, 23:55:33 PM »
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.